Nortel søker om notering på vekstbørsen Merkur Market

Bare et drøyt år etter oppstarten, varsler mobilselskapet Nortel at det går på børs og henter ny kapital for å akselerere veksten ytterligere.

Noteringen er planlagt på Merkur Market, som fra 9. november bytter navn til Euronext Growth.

- Vi visste at Nortels potensiale var stort, men de siste 14 månedene har vist at kraften i konseptet er enda større enn vi hadde sett for oss. Derfor har styret konkludert med at en notering på vekstbørsen Merkur Market er et naturlig og riktig steg for å utvikle selskapet videre, sier styreleder Arild Hustad.

Utfordrer Nortel er en utfordrer til gigantene Telenor og Telia i bedriftsmarkedet for mobil, og har satset utelukkende på små og mellomstore bedrifter. Siden lanseringen i slutten av september i fjor har selskapet fått inn 3600 kunder med totalt 14 000 sim-kort.  - Vi er en utfordrer etablert av erfarne personer fra bransjen, og vi har satset på en neglisjert del av markedet. Nortels teknologiske plattform er fleksibel og vi har en forretningsmodell som lett kan skaleres. Det har gjort oss i stand til å drive innovasjon samtidig som vi har vært en knallhard konkurrent på pris. Nortel er derfor godt posisjonert for sterk vekst og lønnsom drift i fremtiden, sier gründer og administrerende direktør Christian Pritchard.

Sterk vekst I løpet av 2021 forventer Nortel å ha bedriftskunder som til sammen har 39.000 sim-kort og i 2025 skal selskapet ha 142.000 sim-kort. - Vi har allerede hatt runder med kapitaltilførsel fra nåværende eiere for å håndtere denne veksten, men vi ser behov for å gå bredere ut for å finansiere en ytterligere økning i kunder og markedsandeler, sier Pritchard. I tillegg til noteringen på Merkur Market, vil selskapet også hente 75 millioner kroner for å finansiere den akselererte vekstplanen.

Fri data Helt fra etableringen har Nortel tilbudt fri databruk til en fast, lav pris, og var det første selskapet som gjorde dette. Det regner Pritchard med vil være en enda større konkurransefordel når 5G-nettet introduseres i Norge. - Vi regner med at databruken på mobil vil stige dramatisk, og vårt konsept er laget for å håndtere de nye forretningsmodellene som da vil tvinge seg frem. Med 5G vil det dessuten åpne seg et nytt marked for fast mobilt bredbånd hvor vi skal konkurrere med de to store aktørene som tilbyr bredbånd gjennom kobber og kabel-TV, sier han.