Liten stor mobilvinner

Mobilutfordreren Nortel er vekstvinneren i det norske bedriftsmarkedet i 2020.

*Pressemelding 07.06.21

Mobilutfordreren Nortel er vekstvinneren i det norske bedriftsmarkedet i 2020. Prosentvis fikk ingen samme abonnementsøkning som Nortel, og i netto tilvekst av abonnenter var det bare giganten Telia som vokste mer.

Det viser de offisielle tallene fra nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Nkom.

- Dette er gledelig, og viser behovet for nyskapende utfordrere i det norske mobilmarkedet for bedrifter. Vi er veldig fornøyde med å ha vokst mer enn alle våre konkurrenter til sammen, utenom Telia, sier Pritchard.

Ifølge Nkom hadde Nortel 12 370 sim-kort ved utgangen av 2020 etter nesten en dobling gjennom året.

 

Nortel fosser frem

Nortel ble etablert i 2019 og inntok raskt en tydelig utfordrerposisjon mot duopolet Telia og Telenor.

Veksten har fortsatt inn i 2021 til 16 600 sim ved utgangen av første kvartal, noe som gjør selskapet til den femte største aktøren i bedriftsmarkedet. Nortel har inngått viktige partnerskapsavtaler i år, blant annet en treårig samarbeidsavtale med Mobit, som er Norges største forhandlerkjede innen mobil og IT for bedrifter.

- Vårt mål er å nå så mange som mulig av norske små og mellomstore bedrifter med konkurransedyktige tilbud på både mobil- og nettjenester. Mobits 120 forhandlere blir viktige når vi skal fortsette å ta markedsandeler, sier Pritchard.

 

Tenker nytt

I tillegg til å være den første leverandøren som tilbød ubegrenset databruk til lave, faste priser, har Nortel siden oppstarten utviklet mange nyskapende konsepter.

Nortel Flipp, som gjør det mulig for bedrifter å realisere verdi på telefoner som er modne for oppgradering, er eksempel på dette. Nortel Sport, der lokale bedrifter utløser støtte til en lokal klubb ved å inngå telefoniavtale, er et annet konsept Pritchard trekker frem.

- Det norske mobilmarkedet er preget av to store aktører hvor det er utfordrere som Nortel som sørger for konkurranse. Utviklingen vi ser underbygger det som har vært premisset bak Nortel hele veien: Bare de som kombinerer stabil brukervennlighet med innovasjon vil ha evne til å utfordre gigantene i markedet, sier han